Cukry nezasytí, ale vyvolají chutě

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Sacharidy ve stravě jsou dnes snad tou nejspornější živinou vůbec a zastánci módních nízkosacharidových diet se je snaží ze stravy vyloučit téměř úplně. Sacharidy jsou sice jednou z významných příčin celosvětově narůstajícího výskytu obezity, ale zároveň jsou přirozenou a významnou součástí naší stravy a v organismu zastávají řadu důležitých funkcí. Hlavním problémem nejsou samotné sacharidy, ale spíše jejich nadměrná konzumace a špatný výběr. Nevynechávejte tedy sacharidy úplně.

Nebezpečná pro vaši váhu je hlavně skupina jednoduchých sacharidů, které mají sladkou chuť a říkáme jim také cukry. Najdete je např. ve všech cukrovinkách, sladkém pečivu, slazených nápojích nebo snídaňových cereáliích. Tyto potraviny je dobré omezit na minimum, nezasytí a navíc způsobí nežádoucí kolísání krevního cukru, které brzo vyvolá chuť na další sladké. Cukry však najdete také v ovoci, jeho konzumaci zejména při hubnutí proto nepřehánějte, dopřejte si ho raději v první části dne a volte vždy spíše čerstvé ovoce než koncentrované ovocné šťávy.

Složené sacharidy, které jsou zastoupeny např. v obilovinách, bramborách, rýži či luštěninách, jsou vhodnější variantou sacharidů, i zde si však pečlivě vybírejte a hlídejte množství. Významně omezit je třeba zejména výrobky z bílé mouky, které vás nezasytí a navíc jsou ochuzeny o vlákninu, minerální látky a vitamíny obsažené v celozrnných produktech. Vybírejte si tedy kvalitní zdroje sacharidů s vyšším obsahem vlákniny, na talíři je vždy doplňte nějakou bílkovinou a část přílohy nahrazujte zeleninou.

Mgr. Marika Králíková

Mgr. Marika Králíková

Jsem vysokoškolsky vzdělaný odborník na výživu majitelka výživové poradny JakoProutek. Vystudovala jsem obor Výživa člověka na Lékařské fakultě MU Brno. Absolvovala jsem školení lektorů v kognitivně-behaviorálním přístupu k terapii obezity společnosti STOB.

Mgr. Marika Králíková

Mgr. Marika Králíková

Jsem vysokoškolsky vzdělaný odborník na výživu majitelka výživové poradny JakoProutek. Vystudovala jsem obor Výživa člověka na Lékařské fakultě MU Brno. Absolvovala jsem školení lektorů v kognitivně-behaviorálním přístupu k terapii obezity společnosti STOB.