Je sůl opravdu nad zlato?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Kuchyňská sůl je nejrozšířenější sloučenina sodíku v přírodě. Používá se nejen k dochucování pokrmů, ale je také významnou surovinou potravinářského průmyslu. Její chemický název zní chlorid sodný (NaCl). Přibližně ze 40 % je tvořena sodíkem (Na) a ze 60 % chlórem (Cl).  Sodík hraje významnou roli v mnoha důležitých procesech našeho těla, podílí se např. na vedení vzruchů v nervové a svalové tkáni. Většina z nás však přijímá každodenně více soli, a tedy i sodíku, než naše tělo nezbytně potřebuje, což může způsobit zdravotní potíže. Ačkoliv doporučená denní dávka u zdravého dospělého by neměla převyšovat 5 gramů soli na den, Češi dnes denně průměrně zkonzumují okolo 15-16 gramů soli.

Nejzávažnějším důsledkem dlouhodobě zvýšeného příjmu sodíku je hypertenze neboli zvýšený krevní tlak a další související komplikace jako jsou kardiovaskulární choroby a poškození ledvin. Sodík je přirozenou součástí mnohých potravin. Avšak hlavním viníkem obecně vysokého příjmu sodíku jsou především průmyslově zpracované potraviny, např. uzeniny, instantní jídla, mražená hotová jídla, tavené sýry, solené pochutiny, dochucovadla, snídaňové cereálie nebo konzervované potraviny. Čtěte proto důkladně etikety potravin, abyste měli přehled, kolik sodíku obsahují, a mohli se lépe rozhodovat. Snížení příjmu sodíku dosáhnete nejenom tím, že budeme méně solit, ale také tím, že omezíte konzumaci vysoce zpracovaných potravin a v kuchyni budete upřednostňovat čerstvé suroviny.

Mgr. Marika Králíková

Mgr. Marika Králíková

Jsem vysokoškolsky vzdělaný odborník na výživu majitelka výživové poradny JakoProutek. Vystudovala jsem obor Výživa člověka na Lékařské fakultě MU Brno. Absolvovala jsem školení lektorů v kognitivně-behaviorálním přístupu k terapii obezity společnosti STOB.

Mgr. Marika Králíková

Mgr. Marika Králíková

Jsem vysokoškolsky vzdělaný odborník na výživu majitelka výživové poradny JakoProutek. Vystudovala jsem obor Výživa člověka na Lékařské fakultě MU Brno. Absolvovala jsem školení lektorů v kognitivně-behaviorálním přístupu k terapii obezity společnosti STOB.