Vejce si neodpírejte

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Blížící se Velikonoce připomínají jednu z velmi kvalitních potravinu, s širokým kulinářským potenciálem, která byla dlouhou dobu neprávem opomíjena – slepičí vejce. Hlavním důvodem pro jejich dřívější omezenou konzumace byl fakt, že obsahují ve vyšší míře obávaný cholesterol, jehož zvýšené hladiny v krvi souvisí s rizikem onemocnění srdce a cév. Avšak dnes již víme, že příjem cholesterolu ve stravě automaticky neznamená zvýšené hladiny cholesterolu v krvi.

 

A proč by tedy měly být vejce právoplatnou součástí zdravého jídelníčku? Vejce jsou jedním z nejhodnotnějších zdrojů bílkovin vůbec. Vaječná bílkovina představuje optimální složení aminokyselin a to v poměru, který je pro nás nejpříznivější. Má také nejvyšší stravitelnost ze všech bílkovinných potravin, udává se až 98 %.

Zatímco bílek tvoří převážně bílkoviny, ve žloutek je kromě bílkovin soustředěna většina kvalitního tuku, ale také řada vitamínů a minerálních látek. Za všechny jmenujme např. vitaminy skupiny B, vitamin A, D, E dále železo, zinek mangan atd. Kompletní potenciál této skutečné superpotraviny, tak můžeme využít pouze tehdy, když budete konzumovat celá vejce.

Mgr. Marika Králíková

Mgr. Marika Králíková

Jsem vysokoškolsky vzdělaný odborník na výživu majitelka výživové poradny JakoProutek. Vystudovala jsem obor Výživa člověka na Lékařské fakultě MU Brno. Absolvovala jsem školení lektorů v kognitivně-behaviorálním přístupu k terapii obezity společnosti STOB.

Mgr. Marika Králíková

Mgr. Marika Králíková

Jsem vysokoškolsky vzdělaný odborník na výživu majitelka výživové poradny JakoProutek. Vystudovala jsem obor Výživa člověka na Lékařské fakultě MU Brno. Absolvovala jsem školení lektorů v kognitivně-behaviorálním přístupu k terapii obezity společnosti STOB.